Skip to content
Buzzstore logo

buzzstore.cz portál

buzzstore, portál, zpravodajství, krimi, aktuálně, zprávy, dnes, novinky, žurnalistika, aktuality, sport, region, public relations, PR content, novinky

  • Sport
  • Auto-moto
  • Obchod
  • Energetika
  • Kultura
  • Zdravotnictví
  • Cestovní ruch
  • Lifestyle
  • Zprávy
  • Bydlení a reality
  • Kontakt
  • Home
  • První obchodní řetězec v ČR vylepší nákupní prostředí pro lidi, a hlavně děti, s poruchou autistického spektra. Globus zavádí Modré hodiny
  • Potraviny, gastronomie

První obchodní řetězec v ČR vylepší nákupní prostředí pro lidi, a hlavně děti, s poruchou autistického spektra. Globus zavádí Modré hodiny

Globus jako jediný řetězec v Česku přizpůsobuje nákupní prostředí pro děti i dospělé s autismem. Každé úterý odpoledne zavádí takzvané Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy, vypnuté rádio, nápomocné budou i mapy pro snazší orientaci na prodejně a speciálně vyškolený personál. Podle odborníků je to dobrá zpráva pro všechny lidi trpící autismem a jejich rodiny. Globus projekt úspěšně odzkoušel už v několika hypermarketech, všude spolupracuje na ideálním nastavení se spolkem ADAM – autistické děti a my, z. s., jejichž autističtí klienti se díky opatřením při nákupech cítily lépe. Modré hodiny nyní fungují v Globusu v Ostravě, Opavě, Olomouci a Havířově a od 25. února v Praze Štěrboholech. Do konce letošního června by měly být ve všech hypermarketech Globus.

Praha 3. března 2025 (PROTEXT) – Globus jako jediný řetězec v Česku přizpůsobuje nákupní prostředí pro děti i dospělé s autismem. Každé úterý odpoledne zavádí takzvané Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy, vypnuté rádio, nápomocné budou i mapy pro snazší orientaci na prodejně a speciálně vyškolený personál. Podle odborníků je to dobrá zpráva pro všechny lidi trpící autismem a jejich rodiny. Globus projekt úspěšně odzkoušel už v několika hypermarketech, všude spolupracuje na ideálním nastavení se spolkem ADAM – autistické děti a my, z. s., jejichž autističtí klienti se díky opatřením při nákupech cítily lépe. Modré hodiny nyní fungují v Globusu v Ostravě, Opavě, Olomouci a Havířově a od 25. února v Praze Štěrboholech. Do konce letošního června by měly být ve všech hypermarketech Globus.

Člověk bez autismu si to neumí představit. Ale pro děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny může být těžká každá průměrná životní situace. Malý člověk je izolován ve vlastním světě, jehož hranice lze jen obtížně překročit. Dítě je osamoceno v sobě, důvěřuje jen svým blízkým a známému prostředí, které by ideálně mělo být oproštěné od zbytečných hluků a lidských kontaktů. Pocity, jak se cítí autistické dítě v běžně hlučném prostředí, přibližuje psycholog, psychoterapeut spolku ADAM – autistické děti a my, z. s. Mgr. Přemysl Mikoláš: „Představte si, že jste na koncertě Iron Maiden, tedy velmi hlučné kapely, a sedíte v bezprostřední blízkosti beden. K tomu se vás někdo v davu dotýká, nemáte osobní prostor, přidají se pyrotechnické efekty, křik a hluk lidí kolem, kteří mávají rukama, někdo má vlajku atd. A postupně se dostáváte do přetížení.“ Dodává, že například v obchodě je důležité, aby autistické děti spolu se svými rodinami měly zajištěno co nejširší psychické bezpečí v daném prostředí s ohledem na zvládnutí procesu nákupu. Zažijí tak úspěch ze zvládnutí situace a otevírá se tím i prostor pro sebepoznání, další učení a rozvoj samostatnosti a sebeobsluhy.

Novými adaptačními prostředími pro autistické osoby včetně dětí mohou být hypermarkety Globus. Společný projekt hypermarketů a spolku ADAM – autistické děti a my dostal název Modré hodiny. Modrá barva je barvou komunikace a sebevyjádření, což jsou oblasti, ve kterých mají lidé s autismem největší potíže. Cílem projektu je nabídnout pomoc a usnadnit autistickým dětem a jejich rodičům nákup za vlídnějších podmínek. Modré hodiny vznikly na základě podnětů samotných dětí s autismem, které v rámci terapií absolvovaly cvičné nákupy v doprovodu psychologa. Jejich postřehy byly následně konzultovány s vedením Globusu a všechny realizovatelné návrhy byly uvedeny do praxe s ohledem na bezpečnostní a provozní předpisy hypermarketu.

Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus:

„Vytváříme přátelské prostředí pro lidi s poruchou autistického spektra. Spolu s odborníky jsme dokázali upravit nákupní podmínky tak, aby se lidé včetně malých dětí s poruchou autistického spektra nelekaly a nebály. Takzvané Modré hodiny znamenají, že každé úterý mezi 15. a 17. hodinou jsou v našich hypermarketech tlumeny zvuky pokladen, je vypnuté rádio, ztlumená světla a je připraven proškolený personál. Zákazníkům jsou k dispozici mapy prodejny a přehledné piktogramy jednotlivých oddělení na podlaze. Zaměstnanci Globusu se učí nehodnotit, ohleduplně se zeptat, realizovat podporu a pomoc v souladu s odpovědí rodiče autistického dítěte, případně odklonit zvědavé diváky. Takto to funguje už druhým rokem v Globusu v Havířově, na tamní zkušenosti jsme navázali i v Opavě, Olomouci, Ostravě a nyní také v Praze Štěrboholech. Počínaje letošním červencem budou k dispozici Modré hodiny ve všech šestnácti našich hypermarketech napříč Českem.“

Víme, proč to děláme

„Mnozí rodiče potvrzují, že během Modrých hodin zvládají nákupy lépe, protože prostředí je méně rušivé a umožňuje jim soustředit se na nácvik. Z průzkumu, který jsme mezi rodiči udělali jasně vyplynulo, že tento čas využívají k nácviku, třeba zajdou koupit jen jednu oblíbenou potravinu dítěte. Nechtějí se uchylovat k alternativním způsobům nákupu jako online nákup nebo zajit nakoupit, když mám pro dítě zajištěné hlídaní, ale postupnými kroky ve vstřícném prostředí zkoušet s dětmi pro ně tolik nekomfortní situace. Ačkoliv ne všechny děti mohou nákupy zvládnout bez obtíží, mnoho z nich má díky Modrým hodinám možnost se v klidnějším prostředí postupně učit, což je pro jejich rozvoj klíčové. Pro samotné rodiče je nákup s autistickým dítětem často stresující, o to více proto oceňují vstřícnost prodavaček v Globusu, jejich klidný tón hlasu, trpělivost a laskavý úsměv, který jim usnadňuje těžkou situaci lépe zvládnout,“ říká Marie Gerdová, ředitelka ADAM – autistické děti a my, z.s. Postupem času se ukázalo, že Modré hodiny v hypermarketech Globus vítají ale nejen děti s poruchou autistického spektra a jejich doprovod, ale také senioři nebo lidé s dalšími onemocněními včetně trpících epilepsií.

Modré hodiny odstartovaly před dvěma lety v Havířově

Projekt Modrých hodin v Globusu je pečlivě odzkoušený, nejde o žádnou nahodilou promo akci. Od jara roku 2022 ho totiž provozuje v havířovský Globus ve spolupráci s ADAM – autistické děti a my, z. s. Organizace každé úterý adaptuje autistické děti na běžné situace v obchodě. Ke zvládnutí například obyčejného nákupu muselo být učiněno mnoho kroků a opatření. Zkušební návštěva dětí s autismem probíhala dokonce za účasti zkušeného psychologa, který definoval, co je potřeba upravit, aby se děti cítily v prostředí obchodu co nejlépe. Pro Modré hodiny bylo vybráno úterý odpoledne mezi 15. a 17. hodinou, kdy bývá v obchodě nejméně zákazníků, ztišily se hluky pokladen, rádia, ztlumila světla a na prodejně je i proškolený personál.

 

 

 

 

Continue Reading

Previous: Oprava mostu ve Velkých Karlovicích zpomaluje dopravu na Valašsku
Next: Nové vedení Agra pojišťovny: Vladimír John jmenován na pozici ředitele

Související články

Tesco rozšiřuje nabídku o řemeslná piva z lokálních pivovarů
  • Potraviny, gastronomie

Tesco rozšiřuje nabídku o řemeslná piva z lokálních pivovarů

Česká značka Samurai Shot má nového spoluvlastníka! Václav Tomanec kupuje majoritní podíl
  • Potraviny, gastronomie

Česká značka Samurai Shot má nového spoluvlastníka! Václav Tomanec kupuje majoritní podíl

Minit Bohemia roste: Po 25 letech v Česku se chce významně prosadit i na retail trhu
  • Potraviny, gastronomie

Minit Bohemia roste: Po 25 letech v Česku se chce významně prosadit i na retail trhu

Nedávné příspěvky

  • Bitget Blockchain4Youth inspiruje inovaci v oblasti Web3 a AI na hackathonu „Build with AI“ pořádaném skupinou Google Developer Group
  • Kaspersky: Ransomware útočí chytřeji a levněji – co očekávat v roce 2025?
  • Noční akce u Kristkova domu v Brně
  • Když nákupy pomáhají
  • REPT BATTERO uvádí na trh novou baterii s kapacitou 392Ah a systém pro ukládání energie Powtrix™ 6,26 MWh

Kategorie

  • Auto-moto, doprava a stroje
  • Chemický a farmaceutický průmysl
  • Článek
  • Energetika a suroviny
  • Finance a ekonomika
  • IT a telekomunikace
  • Kultura
  • Média, společnost a životní styl
  • Obchod, marketing
  • Politika, veřejná správa a soudy
  • Potraviny, gastronomie
  • Služby, cestovní ruch
  • Sport
  • Stavebnictví, bydlení a reality
  • Uncategorized
  • Věda, vzdělávání a školství
  • Zdravotnictví
  • Zpracovatelský a výrobní průmysl
Copyright © buzzstore.cz | redakce@buzzstore.cz | Jakékoli užití obsahu serveru včetně publikování nebo jiného šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno. | DarkNews by AF themes.