Skip to content
Buzzstore logo

buzzstore.cz portál

buzzstore, portál, zpravodajství, krimi, aktuálně, zprávy, dnes, novinky, žurnalistika, aktuality, sport, region, public relations, PR content, novinky

  • Sport
  • Auto-moto
  • Obchod
  • Energetika
  • Kultura
  • Zdravotnictví
  • Cestovní ruch
  • Lifestyle
  • Zprávy
  • Bydlení a reality
  • Kontakt
  • Home
  • Jaké problémy řeší české firmy? To ukazují data FaceUp
  • Média, společnost a životní styl

Jaké problémy řeší české firmy? To ukazují data FaceUp

FaceUp je nejpoužívanější whistleblowingové řešení v České republice a díky datům z více než 1000 českých firem přináší analýzu, která odhaluje nejčastější problémy, se kterými se zaměstnanci a firmy potýkají.

Praha 22. května 2025 (PROTEXT) – FaceUp je nejpoužívanější whistleblowingové řešení v České republice a díky datům z více než 1000 českých firem přináší analýzu, která odhaluje nejčastější problémy, se kterými se zaměstnanci a firmy potýkají.

FaceUp ještě na gymnáziu v roce 2017 založila trojice spolužáků Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm. Původní nezisková verze fungovala podobně jako online schránka důvěry a zaměřovala se na boj proti šikaně ve školách. O tři roky později se spustila varianta určená pro firmy. FaceUp v současnosti využívá více než 3500 organizací z celého světa.

„Působíme na všech kontinentech kromě Antarktidy. Naším cílem je odhalovat šikanu na školách a jakékoliv problémy, rizika či příležitosti ve firmách. Šikana, krádeže, korupce nebo třeba nápady na zlepšení – nemůžete s nimi pracovat, když o nich nevíte. Proto je tu FaceUp, který žákům i zaměstnancům umožňuje ozvat se snadno a anonymně, kdykoliv je to potřeba,” vysvětluje spoluzakladatel Jan Sláma.

Pro potřeby analýzy došlo ke srovnání oznámení přijatých ve více než tisícovce českých firem v letech 2023 a 2024. Data jsou kumulativní a šifrovaná, analýza vycházela z kategorií, do kterých oznámení spadají.

Nejvýznamnější rozdíl: Dvojnásobný nárůst oznámení o přestupcích a trestných činech

Jedním z nejvýraznějších trendů v roce 2024 je více než dvojnásobný nárůst oznámení týkajících se přestupků a trestných činů. Zatímco v roce 2023 tato kategorie tvořila 2,9 % všech podnětů, v roce 2024 vzrostla na 6,1 %.

Znepokojivý nárůst šikany

Šikana se bohužel nemusí objevovat jen ve školách, ale v jakémkoliv prostředí, včetně toho pracovního. Negativní dopad má nejen na oběti, ale i na celou organizaci, protože vede ke snížené produktivitě, vyšší fluktuaci zaměstnanců a zvýšeným nákladům na zdravotní péči. V roce 2023 tvořila 11,7 % všech oznámení, v roce 2024 to bylo už 13 %. Stala se tak druhou nejčastější kategorií.

Více oznámených krádeží i porušení firemních předpisů

V roce 2024 mírně vzrostl také počet oznámení týkajících se krádeží, korupce a zpronevěry, z 5,5 % na 6,6 %. Oznámení o porušování firemních předpisů pak vzrostla z 7,9 % na 9,3 %. Nedodržování předpisů představuje pro firmy významné riziko a je důležité, aby se zaměstnanci měli v této souvislosti kam obrátit.

Diskriminace, sexuální obtěžování i hrozící vyhoření (snad) na ústupu

Naopak pozitivním trendem je pokles oznámení o diskriminaci a sexuálním obtěžování. V roce 2023 činila 4,5 % případů oznámení diskriminace, zatímco v roce 2024 to bylo jen 2,9 %. Podobně poklesla oznámení o sexuálním obtěžování z 4,9 % na 2,1 %. Výrazný pokles nastal také v oblasti psychického zdraví a vyhoření, kde se podíl upozornění snížil z 1,1 % v roce 2023 na pouhých 0,4 % v roce 2024.

Tento vývoj může podle Jana Slámy signalizovat efektivnější opatření firem v oblasti prevence a ochrany zaměstnanců a to, že firmy více investují do programů na podporu duševního zdraví zaměstnanců i ESG. Zároveň však může odrážet i pozitivní změny v celé společnosti.

Nápady na zlepšení nedochází

Součástí kategorií je i hojně využívaná sekce „Jiné“, kterou firmy využívají k interním účelům, například sběru dat a poskytování zpětné vazby. V roce 2024 tvořila největší podíl oznámení, 26,6 % oproti 21,9 % v předešlém roce. Podobná kategorie „Nápady, pochvaly, otázky” nezaznamenala žádný rozdíl, a i nadále tvoří 11,3 % všech oznámení.

Efektivní zpětná vazba jako základ otevřené firemní kultury

Analýza dat ukazuje, že mezi nejvýznamnější problémy v českých firmách patří i nadále šikana, zatímco diskriminace a sexuální obtěžování mají pozitivně klesající trend. „Pokud zaměstnanci vidí, že organizace berou podněty vážně a podnikají konkrétní kroky k jejich řešení, mají k nástrojům na sběr zpětné vazby větší důvěru a podle naší zkušenosti je používají častěji,“ uzavírá Jan Sláma. Právě důvěra a otevřená firemní kultura jsou klíčem k prevenci závažných problémů – vytvářejí prostředí, kde se lidé nebojí mluvit, cítí se respektovaní a mohou se naplno soustředit na svou práci. Budování takové kultury není jen otázkou etiky, ale i dlouhodobé udržitelnosti a výkonnosti organizace.

 

Zdroj: FaceUp

 

Continue Reading

Previous: Společnost Jolywood okouzlila Intersolar Europe 2025 řešením pro rezidenční energetiku Niwa Home – Super Residential Energy Solution
Next: Philip Glass Ensemble vystoupí dne 9. 10. 2025 v Kongresovém centru Praha s ikonickými díly průkopníka minimalismu

Související články

MONETA podporuje rodiče při návratu do práce částečnými úvazky i finančním příspěvkem
  • Média, společnost a životní styl

MONETA podporuje rodiče při návratu do práce částečnými úvazky i finančním příspěvkem

Bitget oznamuje strategické partnerství s ekosystémem SWEAT s cílem posílit pohybovou ekonomiku v prostředí Web3
  • Média, společnost a životní styl

Bitget oznamuje strategické partnerství s ekosystémem SWEAT s cílem posílit pohybovou ekonomiku v prostředí Web3

Důvěra se drolí. Jak ji značky získají zpět, ukáže Communication Summit 27. května
  • Média, společnost a životní styl

Důvěra se drolí. Jak ji značky získají zpět, ukáže Communication Summit 27. května

Nedávné příspěvky

  • Svět sportu se neodehrává jen na hřišti
  • HONOR se zavazuje k 6 letům aktualizací systému Android u připravované řady HONOR 400
  • Nové srdce Radotína: Moderní bydlení, obchody a služby – přes 60 % prodáno
  • Kdo bude tvořit budoucnost českého stavebnictví?
  • Alpro a Ben Cristovao opět ve velkém stylu: Kampaň, která chutná jako sám život

Kategorie

  • Auto-moto, doprava a stroje
  • Chemický a farmaceutický průmysl
  • Článek
  • Energetika a suroviny
  • Finance a ekonomika
  • IT a telekomunikace
  • Kultura
  • Média, společnost a životní styl
  • Obchod, marketing
  • Politika, veřejná správa a soudy
  • Potraviny, gastronomie
  • Služby, cestovní ruch
  • Sport
  • Stavebnictví, bydlení a reality
  • Uncategorized
  • Věda, vzdělávání a školství
  • Zdravotnictví
  • Zpracovatelský a výrobní průmysl
Copyright © buzzstore.cz | redakce@buzzstore.cz | Jakékoli užití obsahu serveru včetně publikování nebo jiného šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno. | DarkNews by AF themes.