![](https://i3.cn.cz/15/1738914164_1.jpg)
Praha 7. února 2025 (PROTEXT) – Audioknihy pomáhají lidem více číst a jsou nedílnou součástí každodenních činností. Z Velkého audioknižního průzkumu pořádaného společností Audiolibrix vyplynulo, že výběr toho správného titulu závisí především na autorovi, anotaci a recenzích ostatních posluchačů.
V roce 2024 společnost Audiolibrix pořádala již 11. ročník Velkého audioknižního průzkumu. Více než osm tisíc respondentů odpovídalo na otázky týkající se jejich posluchačských preferencí, návyků spojených s poslechem audioknih či samotného procesu výběru.
Audioknihy pomáhají lidem více číst
Audioknihy jsou pro čím dál více lidí prostředkem, jak do svých životů vrátit čtení. V roce 2024 mluvené slovo pomáhalo více číst až 60 % dotazovaných. V roce 2021 přitom tento postoj zastávalo pouze 49 % respondentů.
„Poslech audioknih se stává čím dál běžnějším způsobem, jak konzumovat knihy, aniž by konkuroval tradičním tištěným formátům. Naopak, audioknihy umožňují lidem číst i v situacích, kdy to jinak není možné, například při řízení, úklidu nebo relaxaci,“ dodává Libor Böhm, Operations Director společnosti Audiolibrix.
Dlouhodobě nejvíce audioknihy využívají při úklidu a domácích pracích (19 %). Jsou také nedílnými společníky při řízení (13 %) nebo cestování MHD (10 %) a fungují i jako relax. Večer při usínání je poslouchá 13 % respondentů, doma při odpočinku poté 12 %. Nejčastěji poslechem tráví 1–7 hodin týdně (47 %).
Popularita fantastických žánrů stoupá
Meziročně klesá popularita detektivek. Zatímco v roce 2019 označilo 41 % respondentů detektivky a thrillery jako svůj preferovaný žánr, v roce 2024 detektivky jako nejoblíbenější označilo jen 16 % respondentů a thrillery 7 %. V posledních letech narůstá především oblíbenost vědeckofantastických žánrů. Fantasy mezi své nejoblíbenější žánry řadí 10 % respondentů, sci-fi potom 8 %.
Vůbec poprvé se Audiolibrix zajímal také o to, jestli Češi a Slováci poslouchají v cizím jazyce (kromě češtiny a slovenštiny). Zatímco 66 % odpovědělo negativně, 19 % v cizím jazyce čte tištěné knihy nebo e-knihy, 4 % poslouchají jen audioknihy a zbylým 11 % nezáleží na formátu. Mezi preferované jazyky patří angličtina (91 %), poté němčina, polština a francouzština.
Na názorech ostatních záleží
Až 74 % respondentům pomáhají při výběru audioknihy recenze a hvězdičková hodnocení ostatních uživatelů. Hvězdičkami poslechnutou audioknihu hodnotí 30 % dotazovaných a dalších 32 % k nim přidává ještě psanou recenzi. Největší motivací pro dělení se o své zážitky z poslechu je právě pomoc ostatním při rozhodování (44 %). Že na názorech ostatních záleží, potvrzuje i to, že 25 % respondentů se o audioknihách poprvé dozvědělo na doporučení někoho blízkého.
Není tedy překvapení, že recenze jsou jedním z nejdůležitějších ukazatelů při výběru titulu k poslechu (13 %). Dalšími důležitými faktory pro výběr audioknihy jsou autor titulu (15 %) a jeho anotace (13 %).
„Růst oblíbenosti fantastických žánrů a zájem o recenze ukazují, jak důležité je pro posluchače objevování nových světů a sdílení zkušeností. Audioknihy nejenže obohacují kulturní obzor, ale také posilují komunitu čtenářů,“ doplňuje Libor Böhm.
V rámci zpracování posluchači dlouhodobě preferují nezkrácené audioknihy (87 %). Zda je namluvená jednohlasně či vícehlasně, naopak nehraje téměř žádnou roli („je mi to jedno“ zvolilo 55 % respondentů). Dramatizace naopak nejsou příliš vyhledávaným žánrem, 32 % respondentů je neposlouchá vůbec, občas si je poté poslechne 43 % dotazovaných.
Pokud vás zajímají také další údaje a zjištění, kompletní výsledky Velkého audioknižního průzkumu 2024 najdete na této adrese:
https://go.audiolibrix.com/velky-audioknizni-pruzkum-2024
O průzkumu
Velký audioknižní průzkum, který každoročně pořádá společnost Audiolibrix, si klade za úkol zmapovat jak audioknižní trh, tak návyky samotných posluchačů. 11. ročníku se zúčastnilo 8233 respondentů, čímž si drží pozici největšího audioknižního průzkumu jak u nás, tak v celé Evropě.
O společnosti Audiolibrix
Audiolibrix je jedním z největších digitálních distributorů audioknih, který provozuje stejnojmenný e-shop s možností výhodného předplatného a komplexním věrnostním programem. Velký audioknižní průzkum realizuje již od roku 2014.
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.