Skip to content
Buzzstore logo

buzzstore.cz portál

buzzstore, portál, zpravodajství, krimi, aktuálně, zprávy, dnes, novinky, žurnalistika, aktuality, sport, region, public relations, PR content, novinky

  • Sport
  • Auto-moto
  • Obchod
  • Energetika
  • Kultura
  • Zdravotnictví
  • Cestovní ruch
  • Lifestyle
  • Zprávy
  • Bydlení a reality
  • Kontakt
  • Home
  • Malé obchody v Česku se obávají zálohování. Praxe v Evropě však ukazuje, že k tomu není důvod
  • Potraviny, gastronomie

Malé obchody v Česku se obávají zálohování. Praxe v Evropě však ukazuje, že k tomu není důvod

Připravovaná revize Zákona o obalech by měla zavézt povinný sběr plechovek a PET lahví pro všechny obchody s prodejní plochou nad 50 m2. Někteří maloobchodníci se bojí vyšších nákladů, nových starostí či ztráty zákazníků. Data z trhů, kde zálohový systém již běží, však ukazují, že obavy nejsou na místě. Zapojení do zálohového systému je možné i bez investic do automatických zálohomatů, menší obchody nejsou systémem nijak výrazně zatěžovány a zákazníci své nákupní návyky v jejich neprospěch nemění. K vracení prázdných nápojových obalů přistupují v nižší frekvenci a ve větším množství najednou, loajalita menším obchodům v podobě pravidelných nákupů z důvodu blízkosti a praktičnosti zůstává.

Praha 19. září 2024 (PROTEXT) – Připravovaná revize Zákona o obalech by měla zavézt povinný sběr plechovek a PET lahví pro všechny obchody s prodejní plochou nad 50 m2. Někteří maloobchodníci se bojí vyšších nákladů, nových starostí či ztráty zákazníků. Data z trhů, kde zálohový systém již běží, však ukazují, že obavy nejsou na místě. Zapojení do zálohového systému je možné i bez investic do automatických zálohomatů, menší obchody nejsou systémem nijak výrazně zatěžovány a zákazníci své nákupní návyky v jejich neprospěch nemění. K vracení prázdných nápojových obalů přistupují v nižší frekvenci a ve větším množství najednou, loajalita menším obchodům v podobě pravidelných nákupů z důvodu blízkosti a praktičnosti zůstává.

Zavedení zálohového systému pro PET lahve a hliníkové plechovky, který aktuálně připravuje Ministerstvo životního prostředí v podobě revize Zákona o obalech, u některých maloobchodníků vyvolává otázky, jaký dopad na ně bude zavedení tohoto systému mít. Obávají se negativních dopadů na chod svých provozoven a nutnosti vysokých investic. Výsledky spotřebitelské studie TOMRA[1] z řady evropských zemí, kde systém již úspěšně běží, ukazují, že zálohové systémy pro maloobchodníky nepředstavují překážku, ale naopak příležitost.

„Zavádění zálohového systému s sebou vždy přináší řadu otázek, očekávání i obav. Na základě našich zkušeností z více než 60 trhů a naší nedávné spotřebitelské studie z vybraných evropských zemí však můžeme říci, že zálohové systémy nepřináší menším prodejcům žádné zásadní nevýhody, naopak nabízí nové příležitosti. Spotřebitelé například stále více zohledňují otázku udržitelnosti, skrze zapojení do zálohování tak prodejci zákazníkům přináší možnost, jak se podílet na cirkulární ekonomice. Čeští prodejci mají navíc výhodu, že jsou již součástí systému výkupu zálohovaných skleněných lahví, zařazení PET lahví a plechovek tak pro ně nebude úplná novinka, nýbrž rozšíření stávajícího systému,“ říká Juraj Otta, Country Manager společnosti TOMRA Collection Slovakia.

Přestože je potřeba při zpuštění systému počítat s počátečními investicemi, tyto náklady jsou škálovatelné. Praxe z evropských zemí ukazuje, že velká část prodejen si vystačí s manuálním sběrem, kdy je nutným řešením pořízení ručního skeneru (což je v řadě zemí zároveň finančně podpořeno ze strany provozovatele systému), nikoliv automatického zálohomatu. Pokud se však provozovatelé rozhodnou pro zvýšení uživatelského komfortu a zjednodušení celého procesu, na trhu je k dispozici celá řada cenově dostupných kompaktních zařízení. Každý z provozovatelů si tak může najít to nejlepší řešení pro svůj byznys.

Jednou z obav provozovatelů malých prodejen je představa, že zákazníci začnou tyto prodejny zahlcovat zálohovanými obaly v počtu, který bude výrazně převyšovat jejich reálný prodej na daném místě, a s tím spojená potřeba větších skladovacích prostor. Průzkum TOMRA ukazuje, že se tomu tak neděje, jelikož zavedení zálohového systému nijak zásadně nemění naučené vzorce nakupování. Zákazníci nejčastěji k vrácení prázdných obalů přistupují v nižší frekvenci, 1-2x měsíčné, kdy v domácnosti nahromadí vyšší počet lahví či plechovek (11-29). Tyto obaly následně vrací zpravidla v rámci „velkého nákupu“ ve větších prodejnách, které jsou schopné rychle a automatizovaně odbavit větší množství obalů v krátkém čase. Rumunsko, které za 9 měsíců fungování systému vysbíralo více než 1 miliardu obalů, ukazuje, že i přes zapojení všech prodejen bez limitu velikosti prodejní plochy nedochází k zahlcování malých obchodů prázdnými nápojovými obaly. Tento fakt lze ukázat i na poměru počtu sesbíraných zálohovaných obalů prostřednictvím automatizovaných a manuálních sběrných míst. Například v Norsku je k dispozici 11 300 manuálních a 3 700 automatizovaných sběrných míst, přesto 93 % všech odevzdaných zálohovaných obalů připadá na místa s automatickými zálohomaty.

Někteří menší prodejci se zároveň obávají, že z důvodu zavedení zálohového systému, dojde ke ztrátě loajality některých jejich zákazníků. Z výsledku spotřebitelské studie však vyplývá, že v rámci malých nákupů hraje pro zákazníky stále zásadní roli i blízkost prodejny. Zároveň i tyto prodejny ze zapojení do systému těží, kdy možnost vrácení zálohovaných obalů přináší extra motivaci pro další nákup, jelikož valná většina zákazníků zálohu uplatňuje okamžitě po její vyplacení. Tento fakt si uvědomuje i celá řada těch nejmenších obchodníků, kteří se do systému zapojují zcela dobrovolně.

TOMRA Collection

TOMRA Collection poskytuje zálohomaty pro Clean Loop Recycling, čímž mění společenské návyky s cílem udržet cenné zdroje v nepřetržité smyčce opětovného použití. Řešení společnosti řeší sběr hliníkových, plastových a skleněných nápojových obalů, které se nadále znovu používají a recyklují zpět do nových lahví a plechovek. S přibližně 85 000 instalacemi na více než 60 trzích vysbírají zálohomaty TOMRA každý rok přes 46 miliard použitých lahví a plechovek. To snižuje závislost na původních surovinách a zajišťuje, že méně obalů končí v našich ulicích, oceánech a na skládkách. Zálohomaty, digitální řešení a služby společnosti TOMRA usnadňují recyklaci celému odvětví, maloobchodníkům a spotřebitelům, aby přispěli ke světu bez odpadu. Navštivte stránky k našim řešením na adrese tomra.com a sledujte nás na sociálních sítích LinkedIn, Twitter, Facebook a Instagram.

TOMRA Collection je divizí skupiny TOMRA. Dnes je TOMRA lídrem v oblasti zdrojové revoluce, čímž mění způsob, jakým jsou zdroje získávány, používány a znovu využívány. Mezi další obchodní divize společnosti patří TOMRA Food a TOMRA Recycling. Skupina zaměstnává 5000 lidí po celém světě a je veřejně uvedená na burze v Oslu.

Distribuci pro Českou republiku zajišťuje společnost Tomra s.r.o., která již od roku 1996 pomáhá českým obchodníkům s výběrem zařízení a řešení pro sběr zálohovaných obalů.

[1] Spotřebitelská studie TOMRA (11/22) o zapojení spotřebitelů do zálohového systému ve Švédsku, Norsku, Finsku, Dánsku, Německu, Nizozemsku a na Slovensku.

 

Zdroj: Bison & Rose

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

 

 

Continue Reading

Previous: Koordinační úloha MMR
Next: Globus postavil s E.ONem fotovoltaické elektrárny v celkové hodnotě 100 milionů korun. Na čtyřech hypermarketech zabírají solární panely plochu dvou Václavských náměstí a ročně vyrobí tolik energie, co spotřebuje tisíc domácností

Související články

PRONATAL motivuje páry ke společné cestě za rodičovstvím – během června nabízí bezplatné vyšetření plodnosti
  • Potraviny, gastronomie

PRONATAL motivuje páry ke společné cestě za rodičovstvím – během června nabízí bezplatné vyšetření plodnosti

Snižování plýtvání potravinami: Tesco inspiruje ostatní a navazuje spolupráci s Food Waste Institutem
  • Potraviny, gastronomie

Snižování plýtvání potravinami: Tesco inspiruje ostatní a navazuje spolupráci s Food Waste Institutem

Alpro a Ben Cristovao opět ve velkém stylu: Kampaň, která chutná jako sám život
  • Potraviny, gastronomie

Alpro a Ben Cristovao opět ve velkém stylu: Kampaň, která chutná jako sám život

Nedávné příspěvky

  • Bitget spouští 2. ročník kampaně Anti-Scam Month, která bojuje proti rostoucím kybernetickým hrozbám
  • Brno bude po tři dny centrem inovací pro chytrá města
  • 79 % zaměstnanců v potravinářství pere oděvy doma. Hygiena selhává
  • NDC Partnership představuje nový plán na ztrojnásobení obnovitelných zdrojů
  • SPP spouští letní mediální kampaň a nabídne i soutěž o energie na celý rok zdarma

Kategorie

  • Auto-moto, doprava a stroje
  • Chemický a farmaceutický průmysl
  • Článek
  • Energetika a suroviny
  • Finance a ekonomika
  • IT a telekomunikace
  • Kultura
  • Média, společnost a životní styl
  • Obchod, marketing
  • Politika, veřejná správa a soudy
  • Potraviny, gastronomie
  • Služby, cestovní ruch
  • Sport
  • Stavebnictví, bydlení a reality
  • Uncategorized
  • Věda, vzdělávání a školství
  • Zdravotnictví
  • Zpracovatelský a výrobní průmysl
Copyright © buzzstore.cz | redakce@buzzstore.cz | Jakékoli užití obsahu serveru včetně publikování nebo jiného šíření obsahu serveru je bez písemného souhlasu zakázáno. | DarkNews by AF themes.