
Praha 15. července 2025 (PROTEXT) – Fairtrade je nejviditelnější a nejdůvěryhodnější etickou známkou pro spotřebitele všech věkových kategorií, zejména mezi mileniály, ženami a rodiči, jak vyplývá z výzkumu, který zveřejnily společnosti GlobeScan a Fairtrade International. Průzkum vycházel z dotazníkového šetření ve 13 zemích. V ČR zná podle průzkumu agentury Median známku FAIRTRADE 66 % spotřebitelů.
Fairtrade a jeho práce jsou podle průzkumu jasně spjaty se sociálním dopadem. Globescan dokonce zjistil, že každý třetí spotřebitel spojuje Fairtrade s oblastmi sociálního dopadu, zejména s právy pracovníků, zdravými a bezpečnými pracovními podmínkami a zvyšováním životní úrovně. Podle průzkumu Globescan tři ze čtyř nakupujících známku FAIRTRADE rozpoznají – více než jiné obdobné známky – a důvěra ve známku FAIRTRADE je celosvětově vysoká: 83 procent, tedy přibližně osm z deseti nakupujících, kteří známku rozpoznají, jí důvěřuje.
Mezi další důležitá zjištění průzkumu GlobeScan patří:
- Označení Fairtrade je silným symbolem. Přibližně 72 procent spotřebitelů uvádí, že označení Fairtrade má pozitivní dopad na značky, které jej nesou. Pozitivní dojem ze značky je nejsilnější u osob ve věku 18–34 let a rodičů. A dvě třetiny spotřebitelů, kteří si vzpomínají, že toto označení viděli, souhlasí s tím, že jim pomáhá identifikovat etické a odpovědné produkty.
- Nejznámějším produktem Fairtrade je káva následovaná kakaem, banány, čajem, cukrem a květinami.
- Přibližně 62 procent spotřebitelů uvádí, že při nákupu produktů Fairtrade cítí spojení s pěstiteli.
- Více než polovina (55 procent) těch, kteří znají označení Fairtrade, uvádí, že by produkty Fairtrade pravděpodobně doporučili.
- Víc než třetina, 34 procent spotřebitelů, uvádí, že odstranění známky Fairtrade by negativně ovlivnilo jejich dojem ze značky.
Od roku 2008 provádějí Fairtrade International a GlobeScan průzkum, který pomáhá pochopit priority, postoje a očekávání spotřebitelů, roli certifikací a vnímání označení Fairtrade. Letošní průzkum proběhl na jaře 2025 ve 13 zemích, a to v Rakousku, Belgie, Brazílii, Kanadě, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku, Velké Británii a USA.
Median: V Česku znají známku FAIRTRADE dvě třetiny spotřebitelů
V ČR si nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko na jaře tohoto roku nechala od společnosti Median po roce zpracovat průzkum*, v němž zjišťovala znalost certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE. Tento průzkum proběhl už posedmé a opakovaně potvrdil, že povědomí o známce FAIRTRADE je vysoké. Letošní výsledky ukázaly, že ji zná 66 % českých spotřebitelů. 38 % respondentů uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená, a 28 % uvedlo, že toto označení vidělo, ale přesně neví, co znamená. Pro srovnání: v roce 2011 znalost známky FAIRTRADE v ČR podle průzkumu společnosti INESAN činila 21 %.
„Fairtrade je certifikační systém, který si za více než tři desetiletí vybudoval důvěru. Slovo „fair“, tedy spravedlivý, je součástí našeho názvu a je jádrem všeho, co děláme, a tím, čím jsme známí po celém světě. S tímto závazkem Fairtrade působí ve všech třech oblastech udržitelnosti, v sociální, ekonomické a environmentální. Jde o celosvětově nejviditelnější a nejdůvěryhodnější etickou známku, jak vyplývá ze zveřejněného průzkumu GlobeScan, a zároveň v ČR ji zná podle průzkumu Medianu 66 % českých spotřebitelů,“ uvádí Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Spontánní znalost označení FAIRTRADE průzkum zjistil u 18 procent respondentů (zhruba tedy každý 5. spotřebitel). Jednalo se o nejčastěji spontánně uváděné označení informující o původu zboží nebo zaručující naplnění určitých podmínek při výrobě (stejnou znalost zaznamenalo označení KLASA a na třetím místě se umístilo Bio). Míra spontánní znalosti se tak od loňska meziročně nezměnila.
Nejvyšší vědomá znalost FAIRTRADE označení se vyskytuje mezi muži (45 %), respondenty ve věku 18 – 24 let (53 %) a mezi vysokoškolsky vzdělanými respondenty dosahuje téměř dvě třetiny (64 %). Signifikantně významnější znalost je i ve městech nad 100 tisíc obyvatel, kde zná vědomě logo FAIRTRADE více než polovina dotázaných (53 %).
Spotřebitelé se při nákupu často rozhodují na základě ekonomických faktorů, ale nejen podle nich. Celosvětový výzkum Ipsos Global Trends 2024 ukazuje, že lidé si stále častěji vybírají značky, které souzní s jejich osobními hodnotami. Potvrdilo to 64 % respondentů z 50 zemí. Společenská odpovědnost a udržitelnost jsou právě jedním ze způsobů, jak mohou značky projevit empatii vůči potřebám zákazníků v souladu s jejich hodnotami. Podle Ipsos ESG & Reputation Research 2024 je pro 6 z 10 lidí společenská odpovědnost a udržitelnost něco, co firmy odlišuje od konkurence.
* Projekt byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.